Mission
For os er innovation ikke et mål i sig selv. Det skal ikke kun bruges til at øge den økonomiske succes. Vores idéer er et vigtigt bidrag til at passe på vandet og gøre dets kvalitet tilgængelig for os mennesker. Siden grundlæggelsen af vores virksomhed har vi været drivkraften inden for innovation af vandbehandling. Det beviser utallige patenter. Og det er vi faktisk lidt stolte over. Men der er noget, der er endnu vigtigere: Takket være de fremragende eksperter i Grünbeck-teamet er vi også i stand til at klare de stadigt mere komplekse udfordringer inden for vandbehandling i fremtiden. Og det er måske den bedste nyhed af dem alle.
I dag arbejder ca. 700 eksperter hos Grünbeck, alle engagerede eksperter. Sammen gør de Grünbeck til en af de mest succesfulde og respekterede vandbehandlingsvirksomheder i Europa. Vores omsætning er steget konstant og ligger nu på ca. 150 mio. euro om året. Grünbeck har afdelinger i hele Tyskland og rundt omkring i verden på alle vigtige markeder, så nærheden til kunderne sikres.
Alle kender vand, men ikke mange ved, hvor let det er at øge vandets kvalitet betydeligt. Derfor kommunikerer vi også vores viden til offentligheden og informerer målrettet vandeksperterne, der har til opgave at bevare vandets værdi. En vigtig platform i denne forbindelse er det kendte videreuddannelsescenter "Grünbeck-forum" ved vores hovedsæde i Höchstädt. Her formidler erfarne vandeksperter nyheder fra branchen og viden om innovative løsninger til vandbehandling til fagfolk fra sanitetsbranchen, fødevareindustrien og energigenvinding på seminarer og kurser. Disse løsninger omfatter blandt andet produkter til behandling af drikkevand samt anlæg til vandbehandling til varme- og kølesystemer eller svømmebade.
Engagement som en selvfølge
I 60'erne, de tidlige år af Grünbecks virksomhedshistorie, var "Charity"-aktiviteter i stor stil på virksomhedsniveau endnu ikke særlig udbredt, og det nu så kendte koncept "Corporate Social Responsibility" (CSR) til at beskrive en virksomheds sociale engagement var endnu ikke opfundet.
Men for firmagrundlæggeren Josef Grünbeck og hans kone Loni var det allerede dengang en selvfølgelig del af virksomheden, at man interesserede sig for andre mennesker, det sociale miljø og leveforhold og engagerede sig så meget i det som muligt. Ganske enkelt ud fra overbevisning, direkte og uden at lave et stort nummer ud af det. I dag er en transparent kommunikation om virksomheders aktiviteter dog blevet en nødvendighed, og hos Grünbeck omfatter dette også et socialt engagement, der har været praktiseret i lang tid.
Adfærdskodeks
Grünbeck er indbegrebet af rent vand. Med vores knowhow og engagement sikrer vi, at mennesker over hele verden har adgang til en af livets vigtigste ressourcer. Idet vi hele tiden søger en balance mellem samfundsmæssige krav og miljømæssige interesser, gør vi det muligt for alle at leve et godt og bæredygtigt liv.
Målrettet finansiering eller hjælp er ikke mulig uden de passende finansielle muligheder, uden evnen til at sætte sig i andres sted og til at kunne udvikle de rigtige løsninger til sociale opgaver. Det er heller ikke muligt uden åbne øje og ører, et stort hjerte og hænder, der er klar til at arbejde. Men for at sikre hjælpeprojekternes succes er det nødvendigt at bruge hovedet. Man kan kun være sikker på, at hjælpen havner der, hvor det er planlagt, og i det omfang det ønskes af alle involverede, hvis der udføres grundige tests, foretages fornuftige valg og løbende kontroller!
Hos Grünbeck bygger det sociale engagement på opmærksomhed på ansvaret over for virksomheden og levevilkårene, solidariteten med medarbejderne og stedet samt på kompetencen inden for elementet vand. Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH selv danner det stærke økonomiske grundlag for virksomhedens sociale aktiviteter. Virksomheden skaffer de nødvendige midler og er også involveret i at vælge, hvilke tiltag, projekter og partnere, der fortjener støtte.
Ved store hjælpeprojekter, hvor vandet står i fokus, gives der ikke støtte til partnere, før kravene er vurderet. Fremtidige modtagere skal besvare disse og opfylde kriterierne, hvis et fælles projekt skal føres ud i livet. Desuden ser Grünbeck først på potentielle hjælpeprojekter og partnere på stedet. En samarbejdsaftale indeholdende kontrol og kommunikation af projektforløbet danner derefter det stabile grundlag for et succesfuldt partnerskab. Tredjeparter, der ønsker at støtte et Grünbeck hjælpeprojekt inden for drikkevand via donationer eller frivilligt arbejde, kan derfor være sikre på, at deres hjælp har den ønskede virkning!
Grünbecks virksomhedskultur er værdiorienteret og klar. Det er det sociale engagement også. Og det understreger den nuværende virksomhedsledelsens samhørighed med de idealer, som ægteparret Josef og Loni Grünbeck havde. Ved at videreføre og udvikle denne tradition konstant fremmer virksomheden sociale projekter inden for fire områder, der danner byggestenene for Grünbecks generelle sociale engagement:
Hjælp med vand, velgørenhedsorganisationen Sozialwerk, fonden og modellen for medarbejderdeltagelse.
"Succesfuld økonomisk styring finder ikke sted i et vakuum" – det er ikke kun de økonomiske eksperters mening, men også grundsætningen for virksomhedsaktiviteterne hos Grünbeck. For uden opmærksomhed og respekt over for alt, der omgiver virksomhedens aktiviteter eller overhovedet gør dem mulige, kan en virksomhed ikke overleve. En professionel holdning til det livsvigtige element vand, vores kernekompetence, kræver også alle medarbejderes opmærksomhed og respekt. Inden for det sociale engagement afspejler denne holdning sig i indholdet af de projekter, som vi støtter, i samarbejdet med partnere og det arbejde, vi udfører.
For os er innovation ikke et mål i sig selv. Det skal ikke kun bruges til at øge den økonomiske succes. Vores idéer er et vigtigt bidrag til at passe på vandet og gøre dets kvalitet tilgængelig for os mennesker. Siden grundlæggelsen af vores virksomhed har vi været drivkraften inden for innovation af vandbehandling. Det beviser utallige patenter. Og det er vi faktisk lidt stolte over. Men der er noget, der er endnu vigtigere: Takket være de fremragende eksperter i Grünbeck-teamet er vi også i stand til at klare de stadigt mere komplekse udfordringer inden for vandbehandling i fremtiden. Og det er måske den bedste nyhed af dem alle.
I dag arbejder mere end 700 eksperter hos Grünbeck, alle engagerede eksperter. Sammen gør de Grünbeck til en af de mest succesfulde og respekterede vandbehandlingsvirksomheder i Europa. Vores omsætning er steget konstant og ligger nu på ca. 150 mio. euro om året. Grünbeck har afdelinger i hele Tyskland og rundt omkring i verden på alle vigtige markeder, så nærheden til kunderne sikres.
Vi mener, at adgangen til rent vand er en menneskeret. Derfor vil vi gerne yde vores bidrag til at håndhæve denne ret. Vi ønsker, at alle brancher får præcis det vand, der kan integreres optimalt i deres processer. Vand fascinerer os. Vi er også fascinerede af det sociale partnerskab, der er tæt forbundet med Grünbeck gennem dets idéer og visioner. Grünbeck er en progressiv virksomhed. Det er hver enkelt medarbejder en garanti for. Det samme er medlemmerne af vores ledergruppe, som vi præsenterer for dig her.
Drevet af ønsket om på lang sigt at bevare sin mand Josef Grünbecks livsværk, Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH, som han grundlagde, og samtidig sikre fabrik og arbejdspladser, etablerede Loni Grünbeck "Loni og Josef Grünbeck-fonden" i 2010. Fonden forfølger udelukkende og direkte velgørende og almennyttige formål. Derudover ejer fonden majoriteten af aktier i Grünbeck, der ikke kan sælges, og yder dermed et væsentligt bidrag til at sikre virksomhedens fremtid.
Fondens fokus udgør kernen i Grünbecks forretningsaktiviteter: Vandbehandlingen. Fonden fremmer derfor især forskning, udvikling og uddannelse inden for vandbehandling. Derudover hjælper fonden medarbejdere i virksomheden samt borgere bosiddende i Höchstädt a. d. Donau, der har sundhedsmæssige eller økonomiske problemer. Netop denne målrettede støtte til mennesker i nærmiljøet har altid været en hjertesag for Grünbeck-parret.
Fondens formål