Vi elsker vand. Og vi beskytter det med vores engagement og produkter. Sådan har det været siden 1949, hvor virksomheden"Wasserchemie und Apparatebau" blev grundlagt af Josef Grünbeck. I de første år handlede virksomheden med produkter til vandbehandling uden at producere dem selv.
Selv i de første år var Grünbeck karakteriseret af engagement i øjenhøjde. Forholdet til medarbejderne var baseret på partnerskab, kommunikationen var transparent, og der blev lagt vægt på en virksomhedskultur præget af gensidig respekt.
I 1967 fik Josef Grünbeck opført den nye administrations- og produktionsbygning i Höchstädt an der Donau.
I 1968 fik samarbejdet med medarbejderne i virksomheden en ny og officiel form med Grünbeck-modellen "socialt partnerskab".
Grünbeck intensiverer udviklingen og produktionen af egne produkter til vandbehandling og starter i 1980 med at drive forretning under navnet Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH. Samtidig etableres der salgsselskaber i flere europæiske lande.
I 1995 bliver virksomheden certificeret iht. DIN EN ISO 9001 samt landespecifikke certifikater som f.eks. GOSSTANDART og UDT. Dette baner vejen for en dynamisk, international vækst.
Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH's engagement i at holde vandet rent belønnes med den bayerske kvalitetspris. Denne pris, der er givet siden 1997, hædrer ikke kun kommuner i Bayern, men også bayerske virksomheder, "der fremmer kvalitetssikringskoncepter med innovative løsninger på virksomhedsniveau". For Grünbeck er prisen en tydelig bekræftelse af, at virksomhedens fokus på højeste kvalitet er den rigtige strategi.
I 1998 modtager Grünbeck certificeringen for medicinprodukter.
Tiltag som f.eks. certificeringen iht. miljøstyringssystemet 2004 understreger Grünbecks bestræbelser på at forbinde ansvar for mennesker og miljø med effektive virksomhedsaktiviteter på transparent vis. Et bevis på dette er udmærkelsen med 4 stjerner fra "Arbeitsgemeinschaft Partnerschaft in der Wirtschaft e. V." (AGP) for en virksomhedskultur præget af aktivt partnerskab.
I 2009 modtager Grünbecks udviklingsprojekt "Decentral vandforsyning til Brasilien" en pris for "flagskibsprojekt 2009".
Virksomheden ekspanderer i Europa med grundlæggelsen af Grünbeck Italia S.r.l. og Grünbeck Waterzuivering B.V. i Holland.
I 2010 grundlægges Loni og Josef Grünbeck-fonden, der sikrer permanent uafhængighed for virksomheden i Höchstädt.
I 2013 åbner Grünbeck sit "Grünbeck-forum". Den nye fireetagers bygning bliver et sted, som sætter nye standarder, når det drejer sig om uddannelse inden for vand og vandbehandling.
Grünbeck vokser videre: I august 2013 overstiger antallet af medarbejdere i Höchstädt for første gang 500. På dette tidspunkt har Grünbeck 25 afdelinger i Tyskland og er repræsenteret på alle vigtige markeder med yderligere 250 medarbejdere.
Tysk innovationsånd er berømt: Det yder Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH sit bidrag til. I april 2014 blev virksomheden i Höchstädt i fagtidsskriftet "Wirtschaftswoche" valgt til at være blandt de 50 mest innovative mellemstore virksomheder ud af i alt 3.000 virksomheder i Tyskland.
Som eneste repræsentant for vandbehandlingsbranchen indtog Grünbeck pladsen som nr. 43 i Wirtschaftswoche. Grünbeck understreger på den måde den værdi, som innovationsarbejdet har i virksomheden, og det gælder ikke kun produkter og en fremtidsrettet, bæredygtig virksomhedsstrategi. Det omfatter produktionen samt sociale emner, som f.eks. modellen for medarbejderdeltagelse.
Grünbeck greb på et tidspunkt fordelene ved de digitale muligheder. Allerede i 1998 præsenterede vi vores første hjemmeside. Grünbeck-apps har i mange år givet partnere og kunder en lang række planlægnings- og produktinformationer.
Den seneste digitale opdatering fandt sted i marts 2015. Samtidig med skærpelsen af vores mærkeprofil og den nye udformning af vores corporate design relanceres vores hjemmeside. På www.gruenbeck.com præsenterer vi vores medarbejderes ekspertise, vores produkters funktioner, vores engagement inden for vand som ressource, vores uddannelsesmæssige aktiviteter, vores teknologier og vores 70 år lange virksomhedshistorie – nu på en endnu mere tiltalende måde og med endnu mere information.
Mens vi definerede den nye corporate identity, fik produkterne inden for området husteknik et nyt design.
Som det første etablerede blødgøringsanlæggene softliQ sig på markedet fra 2015.
I 2017 fulgte filterserien pureliQ. Disse passede optisk til blødgøringsanlæggene.
Efter andre nye produktlanceringer blev doseringsanlæggene exaliQ i starten af 2019 optaget i Grünbeck-portefølje i optimeret form. I denne forbindelse er det vigtigt at nævne, at doseringsteknikken EXADOS, der har været kendt i 50 år, kunne integreres i det nye design. Alle nye produkter sørger for et perfekt samspil mellem blødhed, klarhed og sikkerhed.
Grünbeck fejrer 70-års jubilæum og modtager ca. 8.000 gæster på dagen, hvor der er åbent hus. De regelmæssige rundvisninger i virksomheden, hvor gæster fra nær og fjern kunne få et indtryk af de forskellige produktionsområder, var særligt populære.
Grünbeck planlægger investeringer på langt over 80 mio. euro ved sit etablerede produktionssted i Höchstädt an der Donau. Med udvidelsen af produktions-, logistik- og kontorbygninger skaber virksomheden vigtige forudsætninger for virksomhedens fremtid, for sikre arbejdspladser og for bevarelsen af den livsvigtige ressource vand. Projektet "Fabriksplanlægning 2040" indeholder byggemæssige foranstaltninger i forskellige faser.
Bæredygtig og elegant Den nye drikkevandsdispenser SODA JET Office præsenterer sig flot med sit pulverlakerede metalhus og front af børstet rustfrit stål. Som bordmodel med eller uden matchende underskab opfylder den de højeste hygiejne- og kvalitetsstandarder og er derfor ideel til brug i handel, industri og håndværk, på kontorer eller i praksisser samt hos offentlige institutioner, på hospitaler, i børnehaver og fitnesscentre. Direkte fra vandhanen leverer den afkølet drikkevandvand uden brus, med lidt eller meget brus.
Mange års succesfuldt arbejde med mærket betaler sig. Grünbeck modtager den eksklusive udmærkelse "Århundredets mærke" af ZEIT Verlag.
En jury på flere medlemmer besluttede sig for Grünbeck i kategorien vandbehandling. I begrundelsen står der, at mærket står for livskvalitet og bevarelse af værdier, samt for bestræbelserne på at give mennesker i hele verden adgang til hygiejnisk rent vand og at bevare det på lang sigt.
Grønt brint med Grünbeck-teknik. Vedvarende produceret strøm nedbryder vand til "grøn" brint og ilt. Grünbeck præsenterer færdige afsaltningsanlæg, der producerer ultrarent vand, som er præcist designet til elektrolyseprocessen. Inden for dette bæredygtige vækstområde skabes der desuden nye beskæftigelsesmuligheder.
Med Jan Delay og mærkeløftet "Vi gør det klart" bringer Grünbeck et nyt momentum til sanitetsbranchen. Grünbecks produkter og innovative teknologi sættes i fokus som en naturlig del af hverdagen og som problemløsere. Sangen "Klar" af Jan Delay fra 2006 er det centrale i kampagnen.